hits

Vondt i magen? Prøv dette!

Det er mange potensielle grunner til vondt i magen. Det kan komme av maten vi spiste, enten det var feil eller dårlig mat, eller at vi rett og slett spiste for store mengder eller for mye forskjellig mat på en gang. Vondt i magen kan også komme av måten vi sitter, står og går på. Kroppsholdningen vår kan rett og slett påvirke magens tilstand i både negativ og positiv retning. En annen årsak kan være følelser. Når det gjelder følelser er det mye som kunne vært sagt, men ofte er det følelser vi ikke er komfortable med å uttrykke, og som vi dermed holder i oss, som kan gi oss vondt i magen. Et vanlig mønster jeg ofte ser er sinne eller frustrasjon man ikke uttrykk, og heller holder det i seg. Dette "holde det i seg" krever såpass mye energi at det skaper stress og spenninger i magen, som ofte forårsaker vondt i magen. Små eller store traumer kan også lagres i kroppen generelt, og magen spesielt, og forårsake smerter og ubehag i magen. En siste ting verdt å nevne er hvis man gruer seg til noe. Om det er en prøve på skolen, en vanskelig samtale, en fremføring eller lignende kan også forårsaket vondter i magen

Litt avhengig av grunnen til smerten eller ubehaget er det forskjellige måter å fjerne ubehaget. Jeg har skrevet litt om forskjellige naturlige måter å fjerne magevondt på i andre poster. I denne posten skal jeg fokusere på massasje av egen mage, både som "førstehjelp" når ubehaget først har satt seg, men også som et forebyggende tiltak for å sikre en glad mage og forebygge fremtidige plager. Hvis du jevnlig masserer din egen magen, vil du sikre at dine organer fungere så bra som mulig og forhindre en hel rekke problemer som kan oppstå ved svekkede organer.

Metode 1

Stående eller sittende kan du massere magen i store sirkler rundt navelen. Tynntarmen går over i tykktarmen i området ved høyre hofte. Masser derfor fra høyre hofte, opp til ribben på høyre side, på tvers over magen i overkant av navelen og ned på venstre side. Når du kommer til venstre hofte, masser over til høyre hofte igjen, og gjenta denne sirkelen så mange ganger du vil. Denne metoden er veldig bra ved treg mage eller ved forstoppelse, eller bare generelt ubehag og vondt i magen. Ved løs mage kan man massere i motsatt retning. Hvis du kommer til et området som er ømt eller vondt kan du massere roligere over disse områdene, eller benytte neste metode for å gå dypere inn i det ømme.

 

Metode 2

Bruk fingertuppene og masser i små sirkler på et lokalt område i magen hvor du kjenner det er stramt, ømt eller vondt. Utforsk ubehaget både med fingrene og med pusten. Pust inn i området du masserer. Se om smerte har et senter. Hvis det er for ubehagelig å massere direkte inn i senteret av smerte kan du massere rundt smertesenteret. Ofte kan man massere rundt smerten for å gjøre den mildere, for så å massere midt inn i smertesenteret etter hvert. Ikke vær redd for at du påfører deg selv skade. Så lenge du lytter til kroppen og holder deg innenfor din egen smertegrense gjør du ingen skade, men snarere tvert i mot. Trykker du for hardt vil kroppen av seg selv beskytte seg ved å stramme musklene i området.

 

Metode 3

 

Begge metodene kan også gjøres liggende. Det er ofte lettere å slappe av i magen når vi ligger ned med lukkede øyne og flytter all vår oppmerksomhet ned i mageområdet. Det er viktig å huske at du ved å gjøre dette gir omsorg til din egen mage, så ikke gjør det kun mekanisk med hendene men gjør det fra hjertet. Dine hender har lindrende og helbredende effekt hvis du bruker dem med kjærlighet. Å massere sin egen mage er en fin måte å gi denne omsorgen og kjærligheten til kroppens senter for vitale funksjoner.

 

Gjør dette jevnlig og du vil kjenne at magefølelsen din blir stadig bedre. Det vil bli lettere å puste, og du vil trolig få mer energi og sove bedre.

Hvis du vil vite mer eller har noe spesifikke plager du ønsker hjelp med, ta kontakt.

www.magemassasje.no

3 kommentarer

Ei_heks

11.09.2017 kl.13:55

Det der må prøves. :)

Og så sendte jeg en link til en jeg håper dette kan hjelpe.

magemassasje

11.09.2017 kl.22:26

Ei_heks: Så bra :) Tusen takk som deler! Håper det har ønsket effekt.

Ei_heks

11.09.2017 kl.22:45

Takk! Tenkte å forsøke ja. :)

Skriv en ny kommentar

magemassasje

magemassasje

38, Oslo

www.magemassasje.no www.facebook.no/magemassasje www.instagram.com/instagram Jeg heter Lars Jørgen. Jeg ønsker å bruke denne bloggen å spre informasjon og bevissthet rundt hvordan man tar vare på sin egen mage/organer, hvordan våre tanker og følelser påvirker magen vår, og hvordan vi kan skape "den gode magefølelsen". I tillegg til at jeg også tilbyr behandlinger, magemassasjer, og veiledning. Jeg er for tiden student på Helsehøyskolen-Høyskolen Kristiania (2015-2018) hvor jeg tar en bachelor i akupunktur. Jeg jobber med Chi Nei Tsang ved siden av skolen. På norsk kaller jeg Chi Nei Tsang for magemassasje, da det er en rensende og styrkende massasjebehandling av magen og de indre organer. Massasjen kan omfatte mer enn bare magen. Både rygg, nakke, ben og armer kan inkluderes i behandlingen, men det er størst fokus på mageområdet, da dette tross alt er kroppens motor og senter for vitale funksjoner. Med magen fordøyer vi ikke bare maten vi spiser og væsken vi drikker. Vi fordøyer også våre følelser, våre tanker, holdninger, hva som skjer med oss, og i stor grad det som skjer i verden rundt oss. Problemer eller utfordringer med magen kan derfor komme fra en eller flere av disse områdene, noe som er viktig å huske hvis du sliter med magen, eller ønsker å optimalisere din helse. Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe. info@magemassasje.no

Kategorier

Arkiv