hits

Tre naturlige tips mot forstoppelse

Forstoppelse defineres ofte som treg, hard eller sjelden avfring. Hva som er forstoppelse kan variere noe fra person til person. Hva som er treg mage for meg er ikke ndvendigvis treg mage for deg. For noen er det vanlig g p do 2 ganger hver dag, mens for andre er det vanlig g p do annen hver dag eller sjeldnere. Man kan si at man er forstoppet hvis man gr p do sjeldnere enn vanlig.

Vanlige symptomer p forstoppelse kan vre hard og knollet avfring.  Det kan fles som en kamp f gjort fra seg. Det kan vre en flelse av ikke f tmt seg skikkelig.

rsaken til forstoppelse kan vre vanskelig definere noen ganger, men ofte kan det komme av fiberfattig kost, lite mosjon eller bevegelse i hverdagen, uregelmessig toalettvaner, medisinbruk, samt emosjonelt og fysisk stress. Det finnes ogs rsaker til forstoppelse som er mer alvorlig, men det er mer sjelden og jeg skal ikke skrive om det i denne posten.

Under vil jeg komme med tre enkle og naturlige tips for hvordan man kan motvirke forstoppelsen frst har satt seg.

Drikk et glass vann

Enkelt og greit. Drikk et glass vann fr du gjr de neste stegene.

Nr tarminnholdet blir stende i tykktarmen over lengre tid vil det bli veldig trt, fordi en av tykktarmens funksjoner er absorbere vann. Det trre innholdet er vanskeliger presse ut s det fylle p med litt ekstra vann er et viktig steg. Det er ogs flere ting man kan spise, men det vil jeg ikke komme inn p i denne posten. Her vil jeg komme med enkleste, billigste og beste rdene alle kan gjre s si nr som helst og hvor som helst.

Pust

Pusten er det frste, nrmeste og beste redskapet vi har til jobbe med diverse mageproblemer. Pusten er vrt nrmeste redskap og den kan brukes for bedre fordyelsen og eliminasjon, samt lindre en hel rekke problemer med magen, ogs forstoppelse.

Sitt eller ligg ned, lukk ynene og bruk noen minutter p puste med magen. Hvis du jevnlig sliter med forstoppelse og ikke vet hvordan din tykktarm ser ut eller hvilke vei tarminnholdet flyter, finn det ut. Bli kjent med tarmen din!

Tarminnholden kommer fra tynntarmen til tykktarmen i omrdet ved hyre hoftekam. Deretter beveger det seg oppover langs hyre siden, svinger over mot venstre ved ribbena p hyre side. Deretter beveger det seg tvers over bukhulen og svinger ned mot venstre hofte under ribben p venstre side, for til slutt svinge inn og ned mot endetarmen ved venstre hofte.

N som du vet hvordan tarmen ser ut, hvor i kroppen den befinner seg og i hvilken retning tarminnholdet beveger seg, kan du fokusere pusten inn i disse omrdene. Det er gjerne i svingene i tarmen bevegelsen kan bli ekstra svekket og stoppe litt opp, s det fokusere pusten litt ekstra inn i disse svingene har en god effekt p tarmen, bde ved forstoppelse men ogs generelt sett.

Ett eksempel p bruk av pusten til dette forml kan vre som flgende;

Innpust 1 fokusere p den oppadstigende delen av tarmen, p hyre side av bukhulen.

Utpust 1, slapp av litt ekstra i dette omrdet.

(Nr du puster "inn i et omrdet", er det selvflgelig ikke luft som gr inn i det omrdet, men man lar pustens bevegelse i kroppen utvide seg ekstra inn i det omrdet vi fokuserer p. S i dette tilfelle utvider vi buken litt ekstra i omrdet p hyre side det tykktarmen gr oppover. Som om vi blser opp magen litt ekstra i det nskede omrdet)

Innpust 2, fokuser pusten i svingen mellom oppadstigende og den delen som gr tvers over pusten.

Utpust 2, slapp av ekstra i dette omrdet.

Innpust 3, fokuser pusten i svigene som frer til den nedadgende delen av tarmen, under ribben p venstre side.

Utpust 3, slapp av ekstra i dette omrdet.

Innpust 4, fokuser pusten i nedadgende del av tykktarmen, p venstre siden av bukhulen.

Utpust 4, slapp av ekstra i dette omrdet.

Innpust 5, fokusere puste i omrdet det tykktarmen gr over i endetarmen, det er en liten sving i omrdet ved din venstre hofte.

Utpust 5, slapp av ekstra i dette omrdet.

Deretter kan du repetere disse stegene s mange ganger du vil. Du kan ogs puste inn i hele tarmen p en gang, eller se for deg pusten som en blge fra starten av tarmen, hele veien gjennom til endetarmen. Dette vil bde stimulere tarmfunksjonen, virke avspennende og gi deg mer energi.

For hver utpust, prv ogs slappe litt ekstra av i hele mageomrdet og hele kroppen. Ved puste dypt inn i omrdet vil du ke bde blod og lymfesirkulasjonen i omrdet, samt stimulere bedre flyt i tarmene. En dyp rolig pust har en hel rekke andre gode virkninger p kroppen, s bli venn med din pust. I tillegg til dette vil en dyp rolig pust aktivere vagusnerven, som pvirker bde tarmbevegelser og sekresjon i mage/tarm. Derfor vil ofte dette steget alene f fart p magen hvis den utfres i noen minutter.

Massasje av magen

Det er ikke alltid det hjelper "puste seg gjennom en forstoppelse". Noen ganger m man massere magen for hjelpe til med lsne p forstoppelsen. Det er fullt mulig gjre dette p egenhnd. Selv om man ikke fr slappet av i like stor grad som nr man fr en magemassasje av andre, s er massasje av egen maten et utrolig viktig og godt redskap for ta vare p sine egne organer generelt, men ogs spesielt for motvirke forstoppelse.

Her vil jeg nevne en metode for massasje av egen mage. nsker du flere teknikker og mer utfyllende info om massasje av egen mage, har jeg skrevet mer om det i en egen post. Sjekk ut den HER.

Den enkleste og greieste egenmassasje er som flgende. Stende eller sittende kan du massere magen i store sirkler rundt navelen. Tynntarmen gr som sagt over i tykktarmen i omrdet ved hyre hofte. Masser derfor fra hyre hofte, opp til ribben p hyre side, p tvers over magen i overkant av navelen og ned p venstre side. Nr du kommer til venstre hofte, masser over til hyre hofte igjen, og gjenta denne sirkelen s mange ganger du vil. Denne metoden er veldig bra ved treg mage eller ved forstoppelse, eller bare generelt ubehag og vondt i magen. Ved ls mage kan man massere i motsatt retning. Hvis du kommer til et omrdet som er mt eller vondt kan du massere roligere over disse omrdene, eller stopp opp her og utforske smerten med hendene dine. Nr det gjelder forstoppelse er det spesielt viktig fokusere p den nedre svingen ved venstre hofte. Det ofte der gr litt ekstra tregt. Hvis du plasserer hndflaten rett over hoftekammen og drar innover mot navelen i en lett nedadgende vinkel har dette en spesielt god effekt. Det kan gjres generelt, nr som helst, men ogs nr man sitter p do og ikke helt fr det til. Prv dette neste gang.

 

Tilleggstips

I tillegg til det jeg allerede har nevnt finnes det masse andre gode tips mot forstoppelse. Her vil jeg kun kort ramse opp disse, s kan du utforske dem videre selv.

Lytt til tarmen! - Nr behovet melder seg, s godt det lar seg gjre, lytt til dette behovet, fremfor utsette det til senere. Desto lengre inneholder blir liggende i tarmen, desto vanskeligere blir det tmme seg.

Mosjon - holder du deg i bevegelse vil det ogs hjelpe bevegelsen i tarmen

Squatting - sitt p do som de gjr i asia, med knrne hyere enn hoftene.

Loppefr & Chiafr - smrer og hjelper til med f god flyt i tarmen.

Spirer - det er ikke sikkert dette funker for alle, men for meg er det spise litt ekstra mye spirer en god mte f fart p systemet! Det er bra for mye annet ogs :)

 

Jeg hper disse tipsene hjelper litt. Har du noen sprsml, skriv det under eller send meg en melding!

www.magemassasje.no

https://www.facebook.com/Magemassasje/

https://www.instagram.com/magemassasje/

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

magemassasje

magemassasje

38, Oslo

www.magemassasje.no www.facebook.no/magemassasje www.instagram.com/instagram Jeg heter Lars Jrgen. Jeg nsker bruke denne bloggen spre informasjon og bevissthet rundt hvordan man tar vare p sin egen mage/organer, hvordan vre tanker og flelser pvirker magen vr, og hvordan vi kan skape "den gode mageflelsen". I tillegg til at jeg ogs tilbyr behandlinger, magemassasjer, og veiledning. Jeg er for tiden student p Helsehyskolen-Hyskolen Kristiania (2015-2018) hvor jeg tar en bachelor i akupunktur. Jeg jobber med Chi Nei Tsang ved siden av skolen. P norsk kaller jeg Chi Nei Tsang for magemassasje, da det er en rensende og styrkende massasjebehandling av magen og de indre organer. Massasjen kan omfatte mer enn bare magen. Bde rygg, nakke, ben og armer kan inkluderes i behandlingen, men det er strst fokus p mageomrdet, da dette tross alt er kroppens motor og senter for vitale funksjoner. Med magen fordyer vi ikke bare maten vi spiser og vsken vi drikker. Vi fordyer ogs vre flelser, vre tanker, holdninger, hva som skjer med oss, og i stor grad det som skjer i verden rundt oss. Problemer eller utfordringer med magen kan derfor komme fra en eller flere av disse omrdene, noe som er viktig huske hvis du sliter med magen, eller nsker optimalisere din helse. Ta gjerne kontakt hvis du lurer p noe. info@magemassasje.no

Kategorier

Arkiv